Есента нахлу по най-безобразен начин и сякаш за ден изчезна всякакъв помен за меките септемврийски слънчеви ласки, които така сладко ни примамваха да прекарваме часове навън.
Не само това, но ни останаха само спомените за сочните летни плодове и богатите салати, които се бяха превърнали в основна част от менюто ни.
Есента е тук. И макар да е доста по-хладно и къде-къде по-мрачно, този сезон си има и своите предимства. А именно, че ще се завъртим и у дома, ще разбутаме паяжините от фурната и ще запретнем ръкави, за да открием новите си сезонни фаворити сред рецептите за вкусотийки.
Главният дегустатор в нашия дом вече е достатъчно голям, за да похапва с охота от всичко. Продуктите, които все още й спестявам са захарта, меда, пикантните и тежки за храносмилане храни, каквито са зелето и морските дарове, например. Имаме огромен избор от богатото сезонно меню, което есента ни предоставя.
Такова изобилие предоставя този сезон, че абсолютно никога не мога да си тръгна от пазара с продукти за едно хранене. Купувам и се запасявам - тиква, грозде, пъщърнак, карфиол, кестени, нарове и дюли. Благодарение на моята „необузданост“ открих есенни комбинации, които ми бяха убягвали досега. И ще споделя с вас как приготвяме най-одобряваните у дома ястия със сезонни съставки, без претенции ексклузивност: просто лесни домашни гозби, с които да зарадвате семейството, без да изнемогвате край печката. Няма да посочвам количества и съотношения, защото всичко зависи от вашите предпочитания и вкус.
Каша с праскови и кокос – За закуска мама и бебе често си делим по купичка ароматна каша от просо. Зърното накисвам от вечерта, а на другата сутрин се сварява за около 20 минути. Когато е готова, добавям две почистени и намачкани меки праскови, както и шепа кокосови стърготини. Крем с тиква и кокосова сметана – Предложение, подходящо за питателна следобедна закуска. За него се използват: сладка тиква, извара, кокосова сметана (по-гъста е от кокосовото мляко), ванилия или канела (по избор), няколко натурални фурми (според предпочитанията ви за сладко и количествата крем). Тиквата се изпича първо, а след това всички съставки се пасират. Внимавайте с течността, защото крайният резултат, който гоним е крем. :) Изсипете в чашки и охладете.
Крем супа с карфиол и кейл – Зеленчуците, които слагам в тенджерата са: картоф, карфиол, лук (праз лук), кейл, морков, като преобладава картофа. Заливам ги със студена вода, колкото да покрие всички парченца и варя на бавен огън след първоначалното завиране. Подправям на вкус и пасирам. Карфиолът прави много приятна и кремообразна текстурата на супата, а кейла е известен със своето богатство на витамини и минерали.
Карфиолена пица – Това е пица, но не съвсем. Не съвсем, защото блатът се приготвя от карфиол и без брашно, и все пак за „алтернативно“ ястие е доста сполучливо…сполучливо е дори и като за пица. :)
Та… карфиолът се рендосва на едро ренде, добавя се още толкова рендосан кашкавал (или друго топящо се сирене, напр. моцарела, чедър и др.), още толкова яйце (да се разбира, напр. 1:1:1), сол и пипер. Разстила се върху намаслена хартия за печене и се пече във фурната до готовност. След това се намазва с доматения сос и гарнира с това, с което обичате да хапвате пицата си. Запичате за кратко, като наглеждате постоянно, за да не изгори блатът.
Това са нашите сезонни открития, които са съобразени и с вкуса на малкия човек у дома. Тя ги одобрява и дружно им се наслаждаваме. Сещам се и за други, но да не ви отегчавам… сега отивам да правя туршия с естествена ферментация, а следващия път може да ви разкажа дали е пожънала успех. :) Вие ако искате ни споделете някоя от вашите любими блюда в коментар.